|
ѕолтавський обласний осередок Ќац≥ональноњ сп≥лки майстр≥в народного мистецтва ”крањни |
Ѕ≥бл≥ограф≥¤ |
|
¬.ѕ. Ћапа. ѕолтавськ≥ р≥зьбар≥. |
я ≤¬ ’јЋјЅ”ƒЌ»… ¬ј—»Ћ№ √ј–Ѕ”«
ƒ≈–∆ј¬Ќ≈
¬»ƒј¬Ќ»÷“¬ќ
–едактор ≤.
— ќ–»Ќј |
||
|
||
–≤«№Ѕј–—“¬ќ Ќј ѕќЋ“ј¬ў»Ќ≤
—канд≥навська сага IXЧX ст. про ќлафа сина “р≥гви розпов≥даЇ, що
герой ќлаф в≥дмовивс¤ вклон¤тись ≥долам кињвського кн¤з¤ ¬олодимира,
¤к≥ назван≥ в цьому народному твор≥
Heidhin skurgodh
(зроблен≥ з допомогою р≥зьби по дереву). Ќовгородський перший
л≥топис говорить Дѕаки нача кн¤жити ¬олодимир в иЇве и постави на
холме вне двора тюремного ѕеруна дрЇв¤на, а главу сребр¤ну, а ус
злат, и Ћарса, и ƒажбога, и —трибога, —еймарскла и ћо-кошь..."
|
||
≥ така
оц≥нка доводить не аби¤ку висоту майстерност≥ тод≥шн≥х р≥зьбар≥в.
------------------------------------- 6
|
||
на
територ≥њ ”крањни з найдавн≥ших час≥в, ≥ ¤сно, що ѕолтавщина не була
в цьому в≥дношенн≥ вин¤тком, хоч ми й не бачимо безпосередн≥х
вказ≥вок саме на нењ. ўодо будь ¤ких корпорац≥й майстр≥в-р≥зьбар≥в у
м≥стах ѕолтавщини, ми вказ≥вок не знаходимо до XIX ст. Ќа перший
погл¤д тут ¤вна суперечн≥сть: поширен≥сть р≥зьбарськоњ справи ≥
в≥дсутн≥сть вказ≥вок на* конкретних ос≥бЧмайстр≥в. “ака суперечн≥сть
виникаЇ так само ≥ при досл≥дженн≥ рос≥йськоњ народноњ р≥зьби, ≥
проф. —оболЇв у своњй прац≥ Д–усска¤ народна¤ резьба" даЇ, на нашу
думку, ц≥лком правильне по¤сненн¤ цьому ¤вищу. ¬ рос≥йськ≥й стар≥й
народн≥й р≥зьб≥ ми зустр≥чаЇмось ≥ з др≥бною побутовою р≥ччю ≥ з
багатою р≥зьбою в народн≥й арх≥тектур≥Чнав≥ть з перевагою в б≥к
останньоњ. ћистецтво рос≥йських народних арх≥тектор≥в-р≥зьбар≥в ще в
XVI ст. використовувалось бо¤рством у будуванн≥ хором ≥ терем≥в дуже
широко, а сам≥ майстри ставали об'Їктом найнещадн≥шоњ експлуатац≥њ з
боку пан≥вного класу ≥ бо¤рськоњ його верх≥вки; цьому спри¤в
характер рос≥йськоњ р≥зьби, њњ зв'¤зок з арх≥тектурою, вм≥нн¤
народних майстр≥в працювати над складними арх≥тектурними спорудамиЧ≥
зв≥дси можлив≥сть ≥ зац≥кавлен≥сть використати майстра. ѕроте, ≥ в
рос≥йських джерелах небагато сказано про р≥зьбар≥в-фах≥вц≥в:
здеб≥льшого це стол¤р≥, тесл¤р≥, ¤к≥ вм≥ють Дрезати резь вс¤кую".
|
||
Ѕ≥льш певн≥
в≥домост≥ про р≥зьбар≥в ми зустр≥чаЇмо в XIX ст., а особливо в
друг≥й половин≥, коли п≥д впливом кап≥тал≥стичноњ диференц≥ац≥њ
села, разом з багатьма Дпромислами" з'¤вл¤Їтьс¤ ≥ р≥зьбарство, так
би мовити, в чистому вигл¤д≥.
|
||
народноњ р≥зьби, що надто важко зробити дл¤ XVї XVI, XVII
ст., оск≥льки зразк≥в народно-побутовоњ р≥зьби цих пер≥од≥в ми не
знаЇмо, а тогочасн≥ л≥тературн≥ згадки стосуютьс¤ найб≥льше
фах≥вц≥в-р≥зьбар≥в, що працювали на пом≥щика або на церкву. ѕроцес
же по¤ви фах≥вц≥в у XIX ст., коли ≥ р≥знитьс¤ в≥д час≥в феодал≥зму,
то њхн¤ дол¤ по сут≥ лишаЇтьс¤ та сама.
---------------------------------------------------------------------------
|
||
в≥д
своњх звичних прийом≥в та навичок, втрачали безпосередн≥сть ≥
св≥ж≥сть, бо доводилось працювати за певними канонами,
перетворюватись у механ≥чного виконавц¤ ≥, з вол≥ п≥дприЇмц¤,
переключатись в≥д Дамп≥ра" на Дбарокко"," модерн". “ака була дол¤
тих, хто потрапл¤в у фах≥вц≥, њх вироби, сумн≥вноњ художньоњ ¤кост≥,
були приречен≥ на ц≥лковите забутт¤, лишалис¤ й лишаютьс¤
нев≥домими, а њх вироби бл≥дн≥ють перед св≥жою могутньою красою
ориг≥нальних народних твор≥в.
10 |
||
н¤гин¤
очубей, зл¤кавшись величезноњ суми грошей, ¤ку вимагали ≥тал≥йськ≥
р≥зьбар≥ за виконанн¤ коп≥њ р≥зьб¤ного ≥тал≥йського кам≥на XVI ст.,
в≥дмовл¤Їтьс¤ в≥д њх послуг ≥ доручаЇ зробити кам≥н ёхименков≥,
заборонивши йому робити дл¤ себе другий екземпл¤р. Ќадто красивим
був старовинний ≥тал≥йський кам≥н на малюнку, з ¤кого робив
ёхименко, але ще кращим в≥н став на червоному дерев≥. ≤ майстер не
витримав. ’оваючись, робить в≥н дл¤ себе ще один такий же кам≥н.
—ховати зробленого не пощастило ≥ розправа була ц≥лком у дус≥
самодура-пом≥щика: ёхименко прот¤гом ц≥лого року не м≥г знайти
зароб≥тку в жодному з м≥ст ѕолтавськоњ губерн≥њ. ≤нод≥ майстер зло
см≥¤вс¤ з своњх Дпокровител≥в". ќдного разу в≥н зробив дл¤ пом≥щика
’рульова кар≥атиди з грушевого дерева дл¤ кам≥на чи буфетаЧкоп≥њ з
≥тал≥йських скульптур. ¬ельможний замовець Дз вигл¤дом знавц¤"
походив навколо цих роб≥т ≥ запропонував ёхименков≥ Двиправити ≥
док≥нчити" роботу в к≥лькох м≥сц¤х. ёхименко погодивс¤ зробити це з
умовою, що н≥хто не буде заходити до к≥мнати, де в≥н працюЇ, ≥,
вз¤вши шматочок грушевого дерева, накидав на п≥длогу коло своЇњ
роботи к≥лька стружок, не доторкнувшись до роботи й пальцем. ѕом≥щик
зайшов через де¤кий час до к≥мнати ≥, побачивши на п≥длоз≥ стружки,
знов об≥йшов навколо скульптур ≥ Дблагосклонно" за¤вив майстров≥, що
тепер, мовл¤в, п≥сл¤ Двиправленн¤" робота зовс≥м ≥нша ≥ ц≥лком
бездоганна. ћимовол≥ згадуЇш еп≥зод з р≥зьб¤ними виробами у
безсмертн≥й пов≥ст≥ –омен –оллана Д ола-Ѕреньон".
|
||
рад¤нський
пер≥од творчост≥ ёхименка в≥дзначаЇтьс¤ поворотом його, в основному,
до свого знайомого народного орнаментуЧдо народних форм.
|
||
й
козацькоњ верх≥вкиЧабо ще ¤кимсь ≥ншим. ” цьому було не лише
навмисне кал≥цтво народноњ творчост≥, ≥гноруванн¤ вироблюваних
прот¤гом довгого часу традиц≥й: тут була просто художн¤
безграмотн≥сть, ¤ка ви¤вл¤лас¤ в насильств≥ над матер≥алом р≥зьби,
ц≥лковите нерозум≥нн¤ та ≥гноруванн¤ технолог≥чних особливостей
народноњ украњнськоњ р≥зьби взагал≥.
|
||
було
поширене не в так≥й м≥р≥, ¤к у згаданих пунктах. “акому
територ≥альному розм≥щенню (переважно в центральн≥й смуз≥) почасти
спри¤ли природн≥ умови: найб≥льша скупчен≥сть потр≥бних пор≥д дерева
в л≥сових масивах ц≥Їњ частини. ¬ зв'¤зку з цим нам здаЇтьс¤
необх≥дним коротко зупинитись на технолог≥чних особливост¤х пор≥д
дерева, вживаних у р≥зьбарств≥. Ќа ѕолтавщин≥ називають к≥лька
найпоширен≥ших пор≥д, ц≥лком придатних дл¤ р≥зьбарства, ¤к≥
становл¤ть тепер значну частину л≥сового масиву центральноњ
ѕолтавщини: дика груша, дика ¤блун¤, дуб ≥ липа.
|
||
як бачимо,
в народному р≥зьбарств≥ могли бути використан≥ й використовувались
майже вс≥ основн≥ породи полтавських л≥с≥в, кр≥м хвойних, ¤к≥,
поперше, не Ї типовими дл¤ флори ѕолтавщини ≥ дл¤ р≥зьби особливого
≥нтересу не ¤вл¤ють через здатн≥сть легко колотись. ƒерево маЇ бути
добре висушене, найкраще на кор≥нн≥, або ж у м≥сц≥, ≥зольованому в≥д
сон¤чного пром≥нн¤, ¤ке Дрве" дерево. —тар≥ народн≥ вироби збер≥гали
натуральний кол≥р дерева ≥ н≥коли не протруювались, чи, ≥накше
кажучи, Дне проморювались" н≥¤кою фарбувальною речовиною.
|
||
ћал. 1. ѕр¤нична форма (”стивиц¤). «разок плоскоњ р≥зьби. ѕолтавський музей. |
||
|
||
ћал. 2. «адки воз≥в з с. ¬ерем≥њвки (золотон≥ський тип). ѕолтавський музей. 16
|
||
|
||
ћал. 3. „астина задка з воза. «олотоноша.
|
||
|
||
ћал. 4. –≥зьб¤п≥ сани з с. ¬ерем≥њвки. ѕолтавський музей. 18
|
||
|
||
ћал. 5. ѕр¤нична форма з «олотонош≥. ѕолтавський музей. |
||
переважають
пр¤мол≥н≥йн≥ форми, часом просто ламана л≥н≥¤ (мал. 7). р≥м
перел≥чених тут речей, р≥зьбою прикрашають мисники, столи, ручки до
к≥с, макогони; в арх≥тектур≥ Ч одв≥рки, сволоки, часом наличники у
в≥кнах. ѕр¤ничн≥ форми, велика колекц≥¤ ¤ких Ї в полтавському музењ,
значно р≥зноман≥тн≥ш≥ щодо орнаменту. “ут переважають рослинн≥ й тваринн≥ форми, з
дуже в≥льною стил≥зац≥Їю ≥ великою к≥льк≥стю вар≥ант≥в. “ому
встановити в ц≥й галуз≥ основн≥ елементи орнаменту значно важче, так
само, ¤к ≥ певний тип орнаменту дл¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ м≥сцевост≥. р≥м
дуже характерних пр¤ничних форм, здобутих на «олотонощин≥, про що
вже говорилос¤, ми поки не знайшли ¤скраво ви¤влених м≥сцевих тип≥в
≥ форм, здобутих в р≥зних частинах ѕолтавщини, що дуже мало
р≥зн¤тьс¤ м≥ж собою. |
||
|
ћал. 6. —пинка саней з с. ¬. Ѕагачки (кол.
ћиргородщина). ѕолтавський музей.
19 |
||
ћал. 7. Ћюшн≥ й
притики з с≥л «≥ньк≥вського ≥ √рунського район≥в. 20
|
||
|
||
ћал. 8. ѕр¤нична форма з «олотонош≥. ѕолтавський музей. |
||
ћал. 9. ѕр¤нична форма з с. ¬. Ѕудищ. ѕолтавський музей. |
||
р≥ч високо художньою. ÷е прагненн¤ ¤скраво ви¤вл¤лось прот¤гом стол≥ть, не зважаючи на нелюдський гн≥т. ¬оно було могутн≥м протестом проти безрад≥сноњ д≥йсност≥, воно протиставл¤ло себе мистецтву експлуататорських клас≥в, воно Ї одн≥Їю з форм ≥деолог≥чноњ боротьби проти експлуатац≥њ. јле в≥ковий нелюдський гн≥т не м≥г не в≥дбитись на творчост≥ труд¤щого народу: до певноњ м≥ри в≥н зв'¤зував ≥ обмежував цю творч≥сть, гальмував њњ поступ; народне р≥зьбарство на ѕолтавщин≥ не йшло дал≥ Дплоскоњ р≥зьби", дал≥ орнаменту, дал≥ художнього оздобленн¤ побутовоњ реч≥. ƒол¤ ж майстр≥в, ¤к≥ присв¤чували своЇ житт¤ виключно своЇму мистецтву, нам добре в≥дома: вони повинн≥ були задовольн¤ти сумн≥вн≥ художн≥ смаки своњх гнобител≥в, прир≥каючи себе на повне творче безсилл¤. Ћише ¬елика ѕролетарська революц≥¤ розкрила перед народними майстрами небачен≥ в перспективи дл¤ творчоњ роботи ≥, поставивши труд¤щу людину на небувалу в ≥стор≥њ людства височ≥нь, давши њй можлив≥сть 21
|
||
в≥льно
творити на благо вс≥х труд¤щих, в≥льно будувати безкласове
сусп≥льство, створило вс≥ умови дл¤ бурхливого розкв≥ту вс≥Їњ
народноњ творчост≥, дл¤ всеб≥чного розвитку ≥ндив≥дуальних
зд≥бностей людини. ¬ин¤ткова увага ≥ п≥клуванн¤ про мистецтво, ¤ку
ви¤вл¤ють парт≥¤ ≥ ур¤д, ¤ку ви¤вл¤Ї любимий вождь народ≥в
ген≥альний —тал≥н, запалюють творчим ентуз≥азмом тис¤ч≥ народних
майстр≥в, а наша рад≥сна епоха —тал≥нськоњ онституц≥њ, багата й
насичена ¤скравими под≥¤ми, великим героњзмом ≥ д≥йсно повним
людським щаст¤м, даЇ силу образам, творч≥й у¤в≥ художника. |
||
ћал. 10. ѕр¤нична форма
з с. яреськи. ѕолтавський музей. 22 |
||
|
||
ћал. 11. –≥зьб¤н≥ ложки з с. √рун≥. ѕолтавський музей. |
||
захоплений
щасливою соц≥ал≥стичною д≥йсн≥стю опрацьовуЇ рад¤нську тематику
ц≥лком самост≥йно, ¤к п≥дказуЇ йому його художнЇ почутт¤, своњми
народними засобами подаючи тему в своњй народн≥й ≥нтерпретац≥њ, не
намагаючись слабо коп≥ювати профес≥онала-скульптора. «в≥дси
величезна св≥ж≥сть ≥ сила твор≥в наших народних майстр≥в. “рет¤
особлив≥сть народних майстр≥в - це глибока ≥ндив≥дуальн≥сть кожного
з них, що Ї також ц≥лком новим ¤вищем в украњнськ≥й народн≥й р≥зьб≥,
¤ка була в дореволюц≥йний час майже без≥менною. |
||
|
||
23
|
||
|
||
як≥в ’алабудний
25 |
||
|
||
я ≤¬ ’јЋјЅ”ƒЌ»…
|
||
як≥в.
ƒитинство якова було невеселе. ¬же в 12 рок≥в в≥н разом з ус≥Їю
с≥м'Їю працюЇ в панському маЇтку; працювати т¤жко. ≤ хоч уже тод≥
в≥н ви¤вл¤в ≥нтерес до р≥зьбарства, проте, при тих умовах було не до
цього. ¬ юнацьк≥ роки я. ’алабудний в≥др≥зн¤вс¤ в≥д своњх
однол≥тк≥в. «вичайн≥ хлоп'¤ч≥ забавки та ≥гри мало ц≥кавили ≥ не
захоплювали його. ¬≥н був завжди спок≥йний: дуже вдумливий ≥
спостережливий, з сильно розвиненою фантаз≥Їю.
------------------------------------------------------
|
||
|
||
|
||
Ќа
скел≥ великий ведм≥дь, перед ¤ким лежить мертва тваринка; по
г≥рськ≥й стежечц≥ повзуть двоЇ ведмежат. ‘орми дуже прим≥тивн≥, але
в позах ведмежат, ¤к≥ повзуть униз, пригнувши - до земл≥ голови, вже
Ї певна загострен≥сть характеристики. ÷≥каво в≥дм≥тити один
композиц≥йний прийом, ¤кого вживаЇ тут ’алабудний: вертикальна скел¤
оперезана стежкою, ¤ка ¤вл¤Ї собою частину сп≥рал≥ ≥ охоплюЇ скелю в
косому напр¤м≥Чприйом, часто застосовуваний сучасними скульпторами.
Ќадзвичайно симпатичне враженн¤ справл¤Ї найменше ведмежа з
орнаментованою мордою, що надаЇ йому дуже ком≥чного вигл¤ду. 30
|
||
|
||
ћал.. 13. Д¬едмед≥". –обота я. ’алабудного
31
|
ћал. 14. –≥зьб¤н≥ наст≥льн≥ реч≥ роботи я. ’алабудного. |
|||||
композиц≥ю, то
в третьому пер≥од≥ цей недол≥к л≥кв≥дуЇтьс¤ досить своЇр≥дно:
’алабудний знову починаЇ компонувати, звертаючи увагу на перв≥сну
форму шматка дерева, виход¤чи з ц≥Їњ форми п≥д час роботи. –≥зниц¤
була в тому, що не форма волод≥Ї майстром, ¤к це було на початку, а
майстер волод≥Ї нею, йдучи в робот≥ в≥д великих грубих площин до
деталей. Ќа характеристиц≥ рад¤нського пер≥оду творчост≥ ’алабудного
ми зупинимос¤ нижче.
|
|||||
÷е недивно,
коли згадати майстр≥в дореволюц≥йних час≥в ≥ впливи модерну, надто в
передвоЇнний час, могли мати м≥сце нав≥ть у такого ориг≥нального
майстра, ¤к ’алабудний. јле ц≥ елементи разом з тим не були живучими
й м≥цними, тим б≥льше, що земська майстерн¤ в с. ∆уки майже зовс≥м
припинила ≥снуванн¤ з початку ≥мпер≥ал≥стичноњ в≥йни; так само було
≥ в ѕолтав≥.
|
|||||
|
|||||
б≥льшовики Ч
ось що захоплюЇ нашого майстра, забарвлюючись в його у¤в≥ казковими
тонами. “рактуванн¤ сюжету в ’алабудного досить складне, ¤к ≥ сама
мова форми. омпозиц≥¤ ц≥кава формою ¤к у ц≥й робот≥, так ≥ в
наступних. Ќасамперед пом≥чаЇш складну гру л≥н≥й, 35
|
|||||
форм, з
перевагою кривол≥н≥йних, м≥цно спа¤них одна з одною. ѕридивл¤ючись
уважн≥ше до основноњ частини групи, бачимо невеличкий корпус корабл¤
на крижинах, п≥д ¤кими м≥ститьс¤ ф≥гурка кита. Ќад кораблем звис
важкий торос; огл¤даючи його, бачимо постать Ўм≥дта, що наче виросла
з мор¤ ≥ нахилилась над беззахисним кораблем, охорон¤ючи його.
ѕрирода ѕ≥вн≥чного мор¤ передана в цьому твор≥ ’алабудного р¤дом
фантастичних форм. Ќеправильн≥ злами потрощеноњ криги, вигнут≥ м≥цн≥
форми торос≥в, а на другому боц≥ групи (мал. 17) велика декоративна
ф≥гура ¤когось п≥вн≥чного птаха, в≥рн≥ше великий кор¤чок, зроблений
у форм≥ птаха, з багатою орнаментац≥Їю ≥ дуже ц≥кавою передачею
фактури голови ≥ шињ, укритоњ п≥р'¤м. ¬ цьому кор¤чку вражав глибоке
декоративне почутт¤ майстра ≥ бездоганне волод≥нн¤ л≥н≥Їю. «верху
над кор¤чком знову ф≥гурка птаха з розкритими ≥ багато
орнаментованими крилами, ¤ка довершуЇ композиц≥ю.
|
|||||
’арк≥вський
≥сторичний музей, готуючись до пушк≥нськоњ виставки, звернувс¤ до
’алабудного ≥ просив уз¤ти участь у н≥й. “емою була та сама Д азка
про рибака ≥ рибку". ¬она дуже захопила ’алабудного, ≥ майстер,
≥нтенсивно працюючи, досить швидко зак≥нчив њњ, чому допом≥г творчий
в≥дпуск, даний йому комуною, в зв'¤зку з п≥дготовкою до пушк≥нських
дн≥в. ѕ≥сл¤ ц≥Їњ казки майстер перечитуЇ Д азку про цар¤ —алтана" ≥
пролог до Д–услана ≥ Ћюдмили". Ћегк≥сть ≥ музичн≥сть мови великого
поета, простота ≥ народн≥сть його твор≥в, надзвичайна ¤скрав≥сть ≥
краса образ≥в захоплюють ’алабудного ц≥лком, особливо пролог до
Д–услана ≥ Ћюдмили", насичений багатьма знайомими казковими
образами. 37
|
|||||
благовидний
д≥дусь, спец≥ально дл¤ такого випадку вд¤гнений в дуже чистеньку
сорочку, Длапотки" та онуч≥; перед ним так≥ ж чистеньк≥, грац≥озн≥
хвил≥ мор¤; дуже охайна, чистенька й акуратна бабус¤ б≥л¤ своЇњ
пр¤ж≥ й розбитого корита: ц≥лком так, ¤к на л≥тературному вечор≥ в
стар≥й г≥мназ≥њ. ” рад¤нського народного майстра ’алабудногоЧнародний
Дприм≥тив".
|
|||||
красивост≥.
ѕроте, характером своњм вони дуже добре в≥дпов≥дають самому пон¤ттю
казки. ≤ндив≥дуальн≥сть ’алабудного ви¤вл¤Їтьс¤ тут ц≥лком ¤сно; в
ус≥й груп≥ Ї велика простота. ƒруга частинаЧстарий на берез≥ мор¤;
об крутий берег б'ютьс¤ хвил≥, б≥л¤ них постать старого, що чекаЇ
в≥дпов≥д≥ рибки. “а сама сувор≥сть ландшафту, в≥дсутн≥сть у ньому
звичайних халабудн≥вських прикрас, та ¤скраво характеризована, трохи
Двузлувата" постать д≥да, ¤ка своЇю формою не вкладаЇтьс¤ н≥ в ¤к≥
звичн≥, встановлен≥ рамки, ≥ своЇю прим≥тивн≥стю дуже пасуЇ до
казки. ’алабудний в≥дкинув ц≥лий р¤д еп≥зод≥в не тому, що не м≥г
справитис¤ з ними. Ќавпаки, в≥н дуже охоче заповнюЇ свою роботу
великою к≥льк≥стю персонаж≥в ≥ любить передати ¤кнайповн≥ше все, що
так чи ≥накше ц≥кавить його в л≥тературному твор≥ (наприклад,
Дѕролог").
|
|||||
|
|||||
40
|
|||||
|
|||||
ћал. 19. ƒо прологу поеми Д–услан ≥ Ћюдмила" (ДЋеший"). —кульптура я. ’алабудного. ≈кспонат всесоюзноњ пушк≥нськоњ виставки.
41 |
|||||
митими,
богатир¤ми, випещеним котиком, прив '¤заним
до дуба за нашийник, солодкими русалками ≥ з постаттю ѕушк≥на в
модному костюм≥, ще раз дивуЇшс¤ св≥жост≥ твору народного майстра,
багатству й не засм≥ченост≥ його фантаз≥њ,
глибокому розум≥нню й в≥дчуттю самого духу казки. ¬с¤ група
збудована дуже динам≥чно, в н≥й ще раз ви¤вл¤Їтьс¤ майстерн≥сть
волод≥нн¤ л≥н≥Їю й почутт¤ ритму.
|
|||||
|
|||||
|
|||||
характер його
орнаменту дав художнЇ оздобленн¤ мисника (мал. 27) ≥ скриньки (мал.
22), зроблених до паризькоњ м≥жнародноњ виставки.
|
|||||
|
|||||
|
|||||
ћал. 23. ƒеталь мисника. –обота я. ’алабудного.
45
|
|||||
|
ћал. 24. ƒеталь мисника. –обота я. ’алабудного. |
|||||||||
«наючи
рисунок, молодий майстер, у ¤кого ще не виробивс¤ стиль, м≥г би
Двиробити" його штучно, захоплюючись коп≥юванн¤м з р≥зних, часто
сумн≥вних з погл¤ду художньоњ ц≥нност≥, малюнк≥в, а часто й ц≥лком
збочити, ор≥Їнтуючись на Дфахове р≥зьбарство", ¤к це було з багатьма
майстрами. “епер, коли стиль виробивс¤ в процес≥ довгоњ впертоњ
прац≥, ≥ майстер, п≥дтриманий нашою громадськ≥стю, впевнивс¤ в
правдивост≥ свого шл¤ху, рисунок лише допоможе ’алабудному ¤к у
педагог≥чн≥й, так ≥ в творч≥й робот≥, бо можна бути певним, що ≥
рисунок у ’алабудного буде з стильового боку таким же своЇр≥дним,
народним, ¤к його скульптурн≥ твори.
46
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
48
|
|||||||||
|
|||||||||
ћал. 29. –≥зьб¤ний
мисник, роб. ѕарфенюка (комуна в ѕолтав≥). |
|||||||||
про невм≥нн¤
я. ’алабудного малювати, треба дивуватись тим насл≥дкам, ¤к≥
ви¤вилис¤ в керованому ’алабудним колектив≥ мблодих р≥зьбар≥в. 49
|
|||||||||
|
|||||||||
¬асиль √арбуз
51
|
|||||||||
¬асиль √арбуз
|
|||||||||
|
|||||||||
ѕостаЇ думка
про те, щоб в≥ддати ¬асил¤ Дв науку" до ¤когось майстра. ¬ 1894 роц≥
√арбуз починаЇ працювати у ‘едота ёхименка, ¤кий мав власну
майстерню у ¬еликих Ѕудищах ≥ вже почасти в≥домий нам з вступноњ
статт≥. «д≥бност≥ до малюванн¤, що ви¤вилис¤ в √арбуза в школ≥, були
тут дуже до реч≥, бо першою роботою, ¤ку одержував учень у ёхименка,
було рисуванн¤ нескладних геометричних ф≥гур ≥ складанн¤ з них
простого орнаменту. «асвоњвши це, учень бравс¤ до рисуванн¤ б≥льш
складних комб≥нац≥й геометричних форм, дл¤ ¤коњсь ц≥лоњ реч≥ або
коп≥юванн¤ орнаменту з рельЇфноњ кахл≥ чи ≥коностасноњ р≥зьби
(старий ёхименко брав ≥коностасну роботу). “ак набувались перш≥
навички в малюванн≥, необх≥дн≥ дл¤ р≥зьбарства ≥ вм≥нн¤ компонувати
орнамент. ѕоруч з цим ≥шла робота техн≥чного характеру: п≥дготуванн¤
дерева дл¤ р≥зьби; виконанн¤ р≥зьбою елементарних форм, що потроху
ускладнювались. як пригадуЇ √арбуз, першою роботою був ≥он≥йський
фриз дл¤ мебл≥в, а пот≥м б≥льш складн≥ формою акантов≥ кап≥тел≥ ≥
карнизи.
|
|||||||||
п≥р'¤
на дичин≥ в барельЇфних, так званих, Дмисливських натюрмортах",
виконуваних на замовленн¤ очубе¤. “ака робота, ¤сна р≥ч,
в≥дбивалась на творчих зд≥бност¤х дуже погано, а невиконанн¤ њњ
т¤гло за собою неприЇмн≥сть: √арбуз розпов≥даЇ, ¤к одного разу в≥н
Дприробив однакову луску скр≥зь, а до живота риби треба було робити
др≥бн≥шу... ну, ≥ попало, звичайно".
|
|||||||||
малюнок,
або ¤кийсь еск≥з до р≥зьби, часто зразок народноњ р≥зьби ≥ √арбуз
спочатку дуже захоплюЇтьс¤ справою. ¬се йшло наче б то непогано, але
д≥йсн≥сть ви¤вилась сама собою. як≥ б не були спри¤тлив≥ умови в
молодшого ёхименка, все ж в≥н був др≥бним п≥дприЇмцем ≥, вихований в
оточенн≥ конкуренц≥њ, не дуже то любив, коли його учн≥ робили '
швидкий поступ ≥ дос¤гали великоњ майстерност≥, в чому навр¤д чи
заслуга самого ёхименка.
|
|||||||||
добиравс¤
додому, маючи 45 коп≥йок у кишен≥, ≥ йшов п≥шки майже три дн≥ в≥д
—тарих —анжар≥в до ѕолтави. ѕ≥сл¤ —ан-жар≥в √арбуз потрапл¤Ї до
другого п≥др¤дчикаЧ–уденка в ѕолтав≥. ¬ цей час ¬асилев≥ треба було
здобути паспорт, за ¤ким в≥н п≥шов у своЇ село. јле вернувшись з
паспортом до ѕолтави зовс≥м без грошей, в≥н не застав хаз¤њнаЧ той,
не чекаючи учн¤, перењхав до обел¤к.
|
|||||||||
р≥зьбою, де був не т≥льки ≥нструктором р≥зьби, а и членом фабзавкому. ѕеред цим √арбуз де¤кий час працював вдома по господарству. ¬ 1924 роц≥ майстров≥ ≥ к≥льком його товаришам припадаЇ серйозне завданн¤ Ч р≥зьбарська робота дл¤ ÷¬ ”–—– головним чином р≥зьб¤н≥ мебл≥. –обота була складна, але полтавськ≥ майстри вийшли з честю. « 1930 року √арбуз працюЇ на деревообробн≥й фабриц≥ в ѕолтав≥, де було орган≥зовано р≥зьбарський цех ≥ вчить р≥зьби близько восьмидес¤ти учн≥в фабрично-заводськоњ школи. ѕот≥м працюЇ майстром р≥зьбарного цеху в арт≥л≥ Д—порт ≥ культура", де робить ≥ дос≥. ÷≥каво опов≥даЇ майстер про те, ¤к, одержавши вперше в житт≥ серйозну кер≥вну роботу,Чможлив≥сть творити й передавати своњ знанн¤ ≥ншим, в≥н з великою енерг≥Їю, буквально крапл¤ за краплею, збираЇ все необх≥дне дл¤ орган≥зац≥њ майстерн≥. ¬перта б≥ганина за прим≥щенн¤м дл¤ р≥зьбарського цеху арт≥л≥ довго не давала насл≥дк≥в ≥ коли, нарешт≥, воно було знайдено, перед майстром постало нове завданн¤Ч устаткувати майстерню ≥ здобути кадри. «добули стол¤ра, зробили прим≥тивне устаткуванн¤ ≥ дали √арбузов≥ бригаду д≥вчат, ¤к≥ н≥коли в житт≥ не тримали в руках р≥зьбарського долота. “реба було на ходу виробити метод навчанн¤, зац≥кавити молоду аудитор≥ю р≥зьбарською роботою, а це значно утруднювалось тим, що бракувало матер≥алу^дл¤ виготовленн¤ широкого асортименту вироб≥в. —права почалас¤ з виробленн¤ л≥н≥йок, трохи прикрашених р≥зьбою, легкоњ простоњ р≥зьби на рах≥вниц¤х, з п≥дготовки дерева, пофарбуванн¤ ≥ протравленн¤. Ќ≥чого й казати, що майстер, ¤кому не нав'¤зувалис¤ н≥¤к≥ Дстил≥ ≥ манери", застосовував у своњх виробах той орнамент, ¤кий бажалос¤ зробити: власний, народний, ¤ким у стар≥ часи в≥н м≥г займатись лише поза виробництвом. ” цей же час ≥нтенсивно працюЇ майстерн¤ в сел≥ ∆уки. “рохи згодом до арт≥л≥ пристають ≥нш≥ р≥зьбар≥ ≥ вона починаЇ випускати дуже широкий асортимент речей, оздоблених украњнським народним орнаментом. ороткий пер≥од самост≥йноњ роботи був дл¤ √арбуза наст≥льки насичений орган≥заторською ≥ творчою д≥¤льн≥стю, що та отрута, ¤ку встигли влити в майстра роки його ≥коностасних мандр≥вок, швидко зникаЇ ≥ √арбуз виступаЇ на виставках, ¤к ц≥лком ориг≥нальний народний художник-р≥зьбар. ƒуже
|
|||||||||
велику р≥зницю
ми пом≥чаЇмо в характер≥ розвитку ’алабудного ≥ √арбуза. √арбуз у
б≥льш≥й м≥р≥ талановитий майстер, так званого, прикладного
мистецтва, художнього оздобленн¤ реч≥, вихований виключно на цьому;
’алабуднийЧ народний скульптор з б≥льш самост≥йним творчим
розвитком. Ќебезпека повноњ втрати ориг≥нальност≥ до ¬еликоњ
ѕролетарськоњ революц≥њ у ’алабудного могла бути лише в орнамент≥,
¤ким в≥н займавс¤ в земськ≥й майстерн≥; скульптура ж його з ранн≥х
рок≥в була ≥нтимним кутком, в≥дкритим дл¤ небагатьох ≥ майже
неприступним дл¤ вплив≥в. ўодо √арбуза справа сто¤ла зовс≥м ≥накше:
його мистецтво було в≥дкрито дл¤ вплив≥в з ус≥х бок≥в, бо його
вм≥нн¤ використовувалось повн≥стю. јле не зважаючи на це, майстер
пройшов через ≥коностасне Дчистилище", потрапив у земський Дад" ≥
вийшов зв≥дти скал≥ченим. ≤ т≥льки в рад¤нськ≥ часи д≥став вс≥
можливост≥ дл¤ самост≥йноњ творчоњ роботи, ≥н≥ц≥ативи ≥ зростанн¤.
—аме з цього часу √арбуз вперше в≥дчув повагу до себе ≥ п≥клуванн¤
парт≥њ та ур¤ду про народну творч≥сть. ÷е влило нову енерг≥ю, дало
силу ц≥кавого матер≥алу дл¤ спостережень ≥ створило велику
упевнен≥сть майстра в своњх силах ≥ творчих зд≥бност¤х.
|
|||||||||
навантаживши
њњ в м≥ру, знайти сп≥вв≥дношенн¤ м≥ж в≥льною ≥ заповненою площиною,
вибрати найкращу глибину р≥зьби дл¤ певноњ частини площини ≥
пристосувати орнамент до форми окремоњ реч≥ (останнЇ стосуЇтьс¤ в
однаков≥й м≥р≥ й ≥нших категор≥й речей). ¬м≥нн¤ й майстерн≥сть
√арбуза ц≥лком задовольн¤ють вс≥ ц≥ вимоги. |
|||||||||
|
|||||||||
ћал. «ќ. —кринька. –обота ¬. √арбуза.
60
|
|||||||||
|
голови, дуже
сильно геометризовану. —ама поверхн¤ под≥лена на частини двома
вертикальними смугами ≥ великим обернутим донизу вершком трикутника,
¤кий заповнений наполовину лускою, наполовину ж частиною складноњ
з≥рки.
|
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 32. ѕоличка.
–обота ¬. √арбуза. |
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 33. ƒерев'¤н≥ нож≥ дл¤ розр≥зуванн¤ книг. –обота ¬. √арбуза. |
||||||||||
|
||||||||||
“вори
’алабудного, коли вжити л≥тературного терм≥ну, мають еп≥чний
характер. |
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 34. ∆аба. —кульптура ¬. √арбуза.
|
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 35. ор¤чок ≥
Дгалчен¤". –обота ¬. √арбуза. |
||||||||||
.
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 39. Ќож≥ з рельЇфами на пушк≥нськ≥ теми („орномор, Дћ≥дний вершник", цар —алтан). –обота ¬. √арбуза. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 40. –ибка з коритом. –обота ¬. √арбуза
68 |
||||||||||
|
||||||||||
ћал. 41. „орномор. —кульптура ¬. √арбуза.
|
||||||||||
69
|
||||||||||
ѕолтавщинаЧдосить старий центр р≥зьбарства, маЇ в галуз≥ р≥зьби дуже
давн≥ й непоган≥ традиц≥њ, маЇ чимало квал≥ф≥кованих майстр≥в ≥ тому
умови дл¤ орган≥зац≥њ навчально-показовоњ майстерн≥ тут дуже
спри¤тлив≥. “ака майстерн¤, кр≥м того, що знищить в≥д≥рван≥сть
майстр≥вЧдасть можлив≥сть виховати молод≥ кадри, а при на¤вност≥
культурного художнього кер≥вництва взагал≥ може дати колосальн≥
насл≥дки в дуже короткий час. Ќеобх≥дн≥сть у цьому вже назр≥ла,
враховуючи загальне п≥днесенн¤ творчоњ ≥н≥ц≥ативи широких мас,
прагненн¤ цих мас художньо оздобити св≥й побут.
70 |
|
||
ћал. 42. ≈кспонати
арт≥л≥ Д—порт ≥ культура" виставки народного мистецтва в иЇв≥.
–оботи ’алабудного, √арбуза ≥ √олуба. |
||
--------------------------------------------------------------------------
ѕрим≥тка власника
книгозб≥рн≥ - ’анка ¬.ћ.:
«а славами √олуба јнтона ≤вановича (1914 року народженн¤), |
||
Ќезручн≥сть матер≥ал≥в н≥коли не зв'¤зуЇ Ћопат≥наЧ в≥н волод≥в цим матер≥алом з однаковою вправн≥стю на вс¤к≥й площин≥. ÷е дуже ц≥нна риса, ¤ку можна використати в художньому оформленн≥ к≥мнат, прикрашаючи њх р≥зьб¤ними барельЇфами, декоративними блюдами або нав≥ть ц≥лими фризами. “алановитий оваль досконало волод≥Ї орнаментом ≥ останн≥м часом все активн≥ше беретьс¤ до круглоњ скульптури, до тематичних твор≥в. ” полтавському музењ на виставц≥ народного мистецтва було експоновано його скульптуру Д р≥пацтво". “им, що оваль вибираЇ нечисленн≥ ¤скрав≥ моменти з ц≥лоњ теми ≥ подаЇ њх дуже гостро, в т≥сному зв'¤зку один з
71 |
||
|
||
ћал. 43. ор¤чок. –обота ¬. √олуба |
||
. |
||
|
||
ћал. 44. Ѕлюдо з рибами. –обота ¬. √олуба. 72
|
||
в молодого
майстра дуже велика. —постережлив≥сть √олуба ≥ передача ним живого
гнучкого руху риби, жвавоњ, нетвердоњ посадки др≥бноњ пташки ≥
спок≥йних контур≥в птаха, що спить, заховавши голову, наближають
майстра до √арбуза, але все це значно гостр≥ше ≥ реал≥стичн≥ше. ”
√олуба кожний тв≥р, ¤к ≥ в √арбуза, з≥гр≥тий тонкою л≥рикою, теплим
почутт¤м. √олубЧбезумовно талановитий майстер, ¤кому треба всеб≥чно
допомагати ≥ спри¤ти його розвитков≥. |
||
|
||
ћал. 45. ор¤чок
з рибами. –обота ¬. √олуба. |
||
«ћ≤—“ |
||
«дано до
складанн¤ 11-”ѕ-37 р. ѕ≥дписано до ƒруку 4-’-37 р.
|
||
|